Første inntrykk:
Vi vil tro at det første som blir lagt merke til i denne reklamen er den rålekre dama Jenny Skavlan. I hvertfall fra unge gutters side. Hele Norges gutter må ha siklet på skjermen da denne reklamen ble vist på TV. Sangen og musikken som blir spilt er også veldig fengende. Noe som gjør at det er vanskelig å dra øynene fra skjermen. Dansen inneholder enkle og morsomme trinn som kanskje får det til å rykke i dansefoten. Ellers tror vi de fleste syns at dette er en morsom reklame. Hvem får vel seg ikke en god latter når et gamlehjem danser og slår hverandre på rompa? Spørsmålet er bare; får man lyst på denne såkalte deilige pizzaen?
Kommunikasjonsammenheng:
Her reklamerer en stor gruppe mennesker i all slags alder for en ny pizza type. Reklamen utspiller seg både på kjøkkenet, dansegulvet, gamlehjemmet og noe vi velger å tro er en flyplass. Hele reklamen er en sang som prøver å gi oss et budskap, fylt med dansende mennesker og pizza stekende i ovnen. Reklamen faller kanskje best i smak hos barn og ungdommer, selv om den klart viser at dette er noe som passer for alle.
Beskrivelse:
Reklamen begynner rett på med sang, dans og musikk, og et ungt par som steker pizza på kjøkkenet. Innpakningen blir tydelig vist frem i begynnelsen. Senere ser vi et diskotek fult av mennesker(inkludert det unge paret) som danser de samme trinnene, og en mann som sitter og nyter et herlig stykke av den nye pizzaen. Deretter ser vi den samme mannen danse sammen de eldre på et gamlehjem. Her blir en gammel dame midtpunktet, som vi senere ser stå i kø på en full flyplass. Mens hun står her tenker hun på sangen/pizzaen og begynner å bevege på seg. På den andre siden av henne står en liten jente som lager de såkalte «spisebevegelsene». Hele forsamlingen begynner nå å danse. I mellom kommer et klipp av en rykende fersk pizza, med tekst om hva slags godsaker den er fylt med. Det avslutter med en som triller innpakningen i en bagasjetralle i raskt tempo.
Tolkning av reklamen :
Blikkfang:
det første man legger merke til ved denne reklamen er de to personene som viser ved hjelp av sang og dans en fantastisk reaksjon til denne nye pizzaen. Det at mannen tar opp pizzaen og snurrer den på fineren mens han danser og synger, gjør at begynnelsen blir interessant. Det at NYHET kommer i uthevet skrift fanger også blikket, og gjør oss bevisste på at Full Pakke pizzaen er hovedtemaet.
Bildespråk:
når det gjelder bildespråket i reklamen vil jeg si at de har gått ut ifra det hverdagslige livet. Det er normalt kledde personer, og bildene inne fra huset viser heller ikke noe særegne virkemidler. De har nok laget bildespråket på denne måten slik at vi enkeltpersoner vil kjenne oss igjen i reklamefilmen, og kjøpe produktet. ved å bruke forskjellige plasser å filme på, skaper bildespråket variasjon, og vi skjønner at det er flere målgrupper for denne pizzaen. Et fengende virkemiddel som er brukt, er når de filmer pizzaen. Da begynner filmingen ovenfra, og «snurrer» ned mot pizzaen. Dette gjør pizzaen større, og ikke minst mye mer spennende.
Layout:
Fargene i reklamefilmen er ganske dempet. Dette er et bra virkemiddel for å ikke overgå logoen og fargene som hører til pizzaen. Det er også mye rødfarger i reklame snutten, som tar opp den røde bakgrunnen på pizzakartongen. Logoen til Grandiosa Full pakke er svært synlig grunnet de sterke fargene som lyser opp frysedisken. Dette er er vanlig verkemiddel for å vekke oppsikt, og selv om fargesammensetningen ikke er den fineste, kjenner man godt igjen Grandiosa Full Pakke logoen. Helt i starten av reklamefilmen dukker det opp en stor overskrift der det står NYHET, ved å utheve denne overskriften, gjør oss bevist på at dette er noe nytt vi må prøve ut. Det som kunne blitt gjort bedre med denne overskriften er å skrive den med en annen farge enn hvit. Den hvite fargen gjør at overskriften forsvinner i bildet. Hvis de hadde brukt en svart skrift, ville NYHETEN blitt mere oppsiktsvekkende.
Lesbarhet:
Dette er en typisk reklamefilm innen lesbarhet. Tekstene er svært korte, og det er lite tekst. Det som er hoved fokuset annet enn pizzaen i denne reklamen er sangen og dansen som jeg mener er et mye bedre virkemiddel enn kun tekst. Reklamen er svært lettlest, fordi det er kun NYHET, KJØTTBOLLER, PEPPERONI, RØMMESAUS og RØKT SKINKE samt. GRANDIOSA FULL PAKKE Logoen som vises i den 1 minutt lange reklamefilmen. I tillegg er teksten som vist over i uthevet skrift.
Språklige virkemidler
Ordvalg:
I full pakke-sangen er det for det meste brukt hverdagslige norske ord og uttrykk. Språket er nokså ungdommelig, selv om budskapet skal gjelde alle aldersgrupper. Et eksempel på fremmed ord i denne reklame snutten er «Killer i kartong» hvor killer er brukt i stedet for morder får å få rim i sangen. Det er ingen faguttrykk i reklamefilmen, men de har brukt sang utrykk som Shamanamadong og Shamanamading for å få bedre flyt i sangen.
Appellativt språk:
Reklamen oser av appellativt språk, hvor metaforer og sammenlikninger for hvor god denne pizzaen er dominerer. Eksempler på sammenlikninger er «Deilig som Anette Stai-ai-ai-ai» og
«Hottere enn 17 mai-ai-ai». Metaforen i sangen er «Leamus i underleppa» som symboliserer at pizzaen er katastrofalt god.
Informativt språk:
Argumentene for å kjøpe denne pizzaen er åpne, og svært synlige i teksten. Et eksempel på det er «Ingen annen dop som gjelder». Det skjulte argumentet er at Full Pakke pizzaen er best, og alle må kjøpe den» Selv om dette argumentet er skjult, altså at det ikke sies i reklamen, er poenget veldig åpenlyst når man ser reklamefilmen. Argumentene er ikke spesielt saklige, og det eneste konkrete opplysningene vi får med oss er at pizzaen inneholder kjøttboller, pepperoni, rømmesaus og røkt skinke.
Slangord, ordspill: Shamanamadong, Killer i kartong, Lobotmosang, Shamanamading,
Humor: Teksten er ganske humoristisk og at de gamle danser og gjør masse bevegelser, er ganske humoristisk.
Rim og rytme: Det er rytme i reklamen, de har laget en sang og den er veldig fengene.
Gjentagelse: Det som går igjen er at de synger full pakke i refrenget og Shamanamadong.
Språklig bilder: Eksempel på språklig bilde i reklamen er: tunga går i ring, ingen annen dop som gjelder.
Budskap:
Budskapet i reklamen er «kjøp grandiosa pizza» og at alle liker grandiosa, de prøver å reklamere at grandiosa er den beste. De prøver å selge til alle aldersgrupper. Budskapet er også originalt.
Vurdering:
Det som er bra med reklamen er fengene og de har laget en dans til den. Dansen er veldig lett så folk kan lære seg den. I reklamen er Jenny Skavlan med. Den viser alt alle liker grandiosa og vi synes den «treffer» oss. Man får lyst på pizza når man ser den. Den er ikke kjedelig og vi skjønner fort hva budskapet er i reklamen.
fredag 4. desember 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar